איך שומרים על מגדש הטורבו?
מנועי הטורבו המודרניים מציגים גמישות משופרת והכוונה בכך, שכוחו של המנוע מורגש כבר בסיבובי מנוע נמוכים יחסית. הנשימה המשופרת של המנוע מאפשרת לחסוך יותר בדלק, צריך פחות לאמץ את המנוע כדי לקבל ביצועים טובים והתחושה היא של מנוע פעיל וערני יותר.
אולם, כדי ליהנות מיתרונותיו של המגדש צריך לגם לדעת לשמור על תקינותו. כדי להבטיח סיבוב יעיל וחלק של המגדש (כאמור יכול להגיע גם ל-100,000 סל"ד), גם הוא זקוק לשימון קבוע והשמן שלו מגיע מהמנוע. אולם משום שמגדש הטורבו "יושב" על סעפת הפליטה של המנוע, הגזים החמים יכולים להלהיט את זה עד לטמפרטורות של כ-900 מעלות צ'לסיוס ויותר.
שתי העובדות האלה - מהירות הסיבוב והטמפרטורה, מצריכות מהנהגים שימוש נכון במנוע כדי למנוע שחיקה מוקדמת של המגדש. ההמלצה הראשונה שלנו, לפני שמאמצים מאוד את המנוע, כדי שזה יגיע לטמפרטורת עבודה אופטימלית. אם תאמצו את המנוע לפני שזה הגיע לחום העבודה התקין, הרכיבים הפנימיים במנוע ובייחוד במגדש הטורבו ישחקו במהירות.
ההמלצה השניה שלנו, שלאחר נסיעה, על אחת כמה וכמה אם זו הייתה מאומצת, אל תכבו את המנוע מיד עם העצירה. החום הגבוה שבתוך המגדש עלול "לבשל" את השמן שנמצא בתוך מעברי השימון הדקים שבתוך המגדש ולסתום את אלה. אם אלה יסתמו, שימון לא יוכל להגיע אל המיסבים של המגדש (נמצאים על הציר המרכזי ומאפשרים את התנועה הסיבובית של המגדש) והדרך משם לשחיקה מוגברת, לעישון והרס כללי של המגדש קצרים מאוד. מה כן צריך לעשות? לנהוג בצורה עדינה לפני העצירה, להשאיר את המנוע פועל למשך 2-3 דקות כדי לאפשר למגדש הטורבו להאט את סיבוביו וכדי לפזר את חומו הגבוה (להתקרר) בעזרת השמן.
אחרי שמבינים את חשיבות השימון במגדש הטורבו, ניתן להבין מה היא חשיבותו של שמן ייעודי למנוע זה. חשוב מאוד להקפיד על שימוש בשמן המתאים ביותר. שמן שאינו בדרגת הסמיכות הנכונה, עלול גם כן לגרום להרס המגדש ומשום שמנועי טורבו עשויים ליצור צריכת שמן קלה במנועים, לא כדאי להתפתות למלא שמן (לא ייעודי) בתחנות דלק למשל. רוצים לרכוש רכב משומש עם מגדש טורבו? חוששים שהטורבו שלכם התקלקל? נסו לחפש רעשי חריקה המגיעים ממנו, לשים לב לעישון במנוע או לפעולה לא אחידה בתפוקת הכוח של המנוע.